Accueil Publimath  Aide à la recherche   Recherche Avancée   Imprimer la fiche   Aidez-nous à améliorer cette fiche  Vidéo d'aide
Certification IDDN Valid HTML 4.01 Transitional
Auteur(s) : Bjarnadottir Kristín. Dir. ; Furinghetti Fulvia. Dir. ; Krüger Jenneke. Dir. ; Prytz Johan. Dir. ; Schubring Gert. Dir. ; Smid Harm Jan. Dir.

Titre : "Dig where you stand" 5. Proceedings of the Fifth International Conference on the History of Mathematics Education. ICHME-5. September 19-22, 2017, at Utrecht University, the Netherlands. ?? Actes de la 5ème Conférence Internationale sur l'Histoire de l'Enseignement des Mathématiques (ICHME 5).

Editeur : Drukkerij Baas, Nieuwerkerk aan den IJssel Utrecht, 2019, Pays-bas
Format : A4, ?? p. Bibliogr. pag. mult.
ISBN : 90-823679-6-3 EAN : 9789082367966

Conférence Internationale sur l'Histoire de l'Enseignement des Mathématiques Utrecht Pays-bas 2017

Type : actes de colloques, de congrès, conférence Langue : Anglais Support : papier

Public visé : chercheur, enseignant, formateur

Classification : A69Actes de Colloque, rapports et bilans
Formation à l'enseignement, initiale et continue.
 D19Ouvrages généraux sur l'histoire et épistémologie des mathématiques, de l'informatique, et de leur enseignement. Ouvrages généraux sur la philosophie des mathématiques. Actes de Colloques, recueils d'articles.
Formation à l'enseignement, initiale et continue.
 E29Métamathématique. Aspects philosophiques et éthiques des mathématiques. Épistémologie des mathématiques
Formation à l'enseignement, initiale et continue.
 

Résumé : Abstract

Cet ouvrage constitue les actes de la 5ème Conférence Internationale sur l'Histoire de l'Enseignement des Mathématiques (ICHME 5), qui s'est tenue à Utrecht en septembre 2017 dont voici le sommaire :
- Introduction
- Evelyne Barbin : On French heritage of Cartesian geometry in Elements from Arnauld, Lamy and Lacroix
- András G. Benedek et Agnes Tuska : Pólya and Dienes: Two men of one mind or one culture ?
- Luciane de Fatima Bertini : Problems in the teaching of arithmetic: records in French school notebooks (1870-1914)
- Kristín Bjarnadottir : Two textbooks on unconventional arithmetic: Reactions of influential persons
- Viktor Blasjo : Attitudes toward intuition in calculus textbooks
- Elisabete Zardo Burigo : Daily life traits in arithmetic word problems: a glance at 1950s school notebooks.
- Andreas Christiansen : Mathematical reasoning in trigonometric definitions, proofs, and calculations on early 19th century textbooks from Norway and Denmark
- Dirk De Bock, Michel Roelens, Geert Vanpaemel : Mathématique moderne: A pioneering Belgian textbook series shaping the New Math reform of the 1960s
- Andrzej Ehrenfeucht, Patricia Baggett : John Leslie's (1817) view of arithmetic and its relevance for modern pedagogy
- Viktor Freiman, Alexei Volkov : Pedagogical value of the Russian abacus and its use in teaching and learning arithmetic in the 19th – early 20th century
- Henk Hietbrink : Jacob de Gelder (1765-1848) and his way of teaching cubic equations
- Martinus van Hoorn : The mathematics teachers' journal Euclides in the Netherlands in change, 1945-1976
- Alexander Karp : Dmitry Chizhov and the examination of mathematics textbooks in Russia during the 1820s-1830s
- Jenneke Krüger : Differential calculus in a journal for Dutch school teachers (1754-1764)
- Ezzaim Laabid : Teaching mathematics in Moroccan high schools in the past fifty years
- Regina de Cassia Manso de Almeida : Anton Dakitsch collection – the scope of mathematics teaching in Brazilian industrial education in the 1950s
- Frédéric Métin : Didier Henrion, an enigmatic introducer of Dutch mathematics in Paris
- Antonio M. Oller-Marcén : Arithmetic in Joan Benejam's La Enseñanza Racional (1888)
- Luis Puig : Geometry for women in teacher training schools in the late 19th century in Spain
- Leo Rogers : Building new mathematical discourse among practitioners in restoration and enlightenment England 1650 – 1750
- Ana Santiagoa, José Manuel Matos : Norms and practices of secondary teachers' formation. The Portuguese case (1915-1930)
- SIU Man Keung : Let them speak; hear them speak ─ old Chinese wisdom on mathematics education
- Harm Jan Smid : Dutch mathematics teachers, magazines and organizations: 1904-1941
- Bert Zwaneveld, Dirk De Bock : Views on usefulness and applications during the sixties.

Notes : Attention ! Cette fiche est incomplète, aidez-nous à la compléter. Votre contribution
Une version texte intégral est en téléchargement sur le site " Bibliothèque numérique des IREM et de l'APMEP"

Mots clés :


© ADIREM-APMEP -2003- ISSN 1292-8054 Mise à jour 06/11/2019
Accueil Publimath  Aide à la recherche   Recherche Avancée   Imprimer la fiche   Aidez-nous à améliorer cette fiche  Vidéo d'aide
Certification IDDN Valid HTML 4.01 Transitional